Assalamualaikum para pembaca yang dikasihi Allah,

PanduanSolat.net adalah satu perkongsian belajar solat dengan betul & tertib berserta doa-doa & zikir untuk amalan bersama. Semoga dapat membantu rakan-rakan menunaikan ibadat lebih khusyuk dan menambahkan pahala dalam mencari syurga Allah. Insya-Allah ☺

“Sampaikanlah Dariku Walaupun Satu Ayat” - Pesan Nabi Muhammad S.A.W

Kongsikan blog ini kepada sahabat & keluarga moga sama-sama mendapat manfaat. Insya-Allah.

Hai kak.. Saya nak kongsi sesuatu dan nak tanya pendapat akak..sekarang ni saya tengah menjalinkan hubungan cinta dengan mr a..kami dah dekat setahun bercinta..umur saya 19 tahun dan dia pula 2tahun lagi muda dari saya..kadang2 saya tak percaya apa yang saya alami..dia lebih matang berbanding saya..tapi dalam perhubungan kami..kami jarang berhubung..kadang saya keliru dengan sikap […]

Ini cerita aku. Aku baru sahaja berkahwin  dengan pilihan Mak aku. Aku memang tidak pernah kenal si dia. Tapi kerana Mak punya pasal kan, aku terpaksa follow sahajalah. Arghh, menyesalnya aku kahwin..!! Kalau dulu masa sebelum kahwin, ikut suka hati aku je nak tidur pukul berapa dan nak bangun pukul berapa pun. Sehinggakan kadang-kadang sampai tengah hari tidur, sampai […]

Suami: Ayang, tadi bos abang bagitahu 2 bulan lagi Abang kena pindah kerja ke Melaka. Bos Abang cakap rumah semua dia dah sediakan. Isteri: Hahh?? Abang kena kerja Melaka. Alaaaaaaaa jauhnyaaaa.. Pastu macamana dengan Ina nanti kalau Abang tak ada. Ina nak ikut. Ina nak ikut! Suami: Haish sayang nak ikut macamana. Nanti siapa nak […]

Assalamualaikum sis. Saya baru je umur 15 tahun dan kekasih 17 tahun. Kami bercinta sejak bangku sekolah, pada waktu itu umur saya 12 tahun dan si dia 14, sampai sekarang hampir 4 tahun kami bersama. Si dia pernah bawa saya berjumpa dengan keluarga, so far semua okay, emaknya merestui hubungan kami. Saya juga selalu bawa […]

3tahun yg lepas,saya mengenali seorang lelaki yg bernama amy. saya sering menemani ibu saya menjaga futsal. amy selalu main futsal dengan team ayah sy. pada awal pertemuan dia lansung bukan ciri lelaki idaman sy. entah bagaimana, hati sy selalu teringatkan dia. hubungan kami menjadi semakin rapat setelah dia mengenalkan sy dengan keluarga dia. namun tak […]

Slm misz cinta. Sy pelajar perantau yg jauh dri keluarga. Sy mmpunyai seorang kekasih yg sy kenali selama hampir 5 thn.. Namanya F, F sentiasa setia dan tak pernah jemu melayan segala kerenah sy, dia ada di dlm senang dan susah. Namun, kami berjauhan kerana sy terpaksa smbungkan pelajaran di negeri orang. Kami jarang berjumpa. […]

“Mia,jom makan. Aku dah lapar ni,” tanya Zarra kepadaku. “Hmmm,macam malas la. Kau pergi la dulu dengan Deena. Aku tunggu kat kelas je,”jawabku. “Okey, tapi kau jangan sampai tak makan langsung tau. Nanti masuk angin pulak. Aku pergi dulu.” Mia hanya melihat susuk tubuh Zarra meninggalkannya.Hatinya gembira mempunyai sahabat sebaik Zarra yang mengambil berat akan […]

Impian seorang wanita dalam hidupnya adalah untuk berkahwin dengan lelaki yang dicintainya kerana Allah dan menjadi isteri dan ibu yang terbaik untuk suami dan anak-anaknya. Selepas tercapai impiannya, maka mereka merasakan sempurnalah hidup mereka. Tiada kata dan lafaz yang dapat digambarkan betapa gembiranya mereka untuk memasak demi keluarga tersayang, membasuh baju dan melayan suami dan […]