Assalamualaikum para pembaca yang dikasihi Allah,

PanduanSolat.net adalah satu perkongsian belajar solat dengan betul & tertib berserta doa-doa & zikir untuk amalan bersama. Semoga dapat membantu rakan-rakan menunaikan ibadat lebih khusyuk dan menambahkan pahala dalam mencari syurga Allah. Insya-Allah ☺

“Sampaikanlah Dariku Walaupun Satu Ayat” - Pesan Nabi Muhammad S.A.W

Kongsikan blog ini kepada sahabat & keluarga moga sama-sama mendapat manfaat. Insya-Allah.

“Mia,jom makan. Aku dah lapar ni,” tanya Zarra kepadaku. “Hmmm,macam malas la. Kau pergi la dulu dengan Deena. Aku tunggu kat kelas je,”jawabku. “Okey, tapi kau jangan sampai tak makan langsung tau. Nanti masuk angin pulak. Aku pergi dulu.” Mia hanya melihat susuk tubuh Zarra meninggalkannya.Hatinya gembira mempunyai sahabat sebaik Zarra yang mengambil berat akan […]

Impian seorang wanita dalam hidupnya adalah untuk berkahwin dengan lelaki yang dicintainya kerana Allah dan menjadi isteri dan ibu yang terbaik untuk suami dan anak-anaknya. Selepas tercapai impiannya, maka mereka merasakan sempurnalah hidup mereka. Tiada kata dan lafaz yang dapat digambarkan betapa gembiranya mereka untuk memasak demi keluarga tersayang, membasuh baju dan melayan suami dan […]

“Assalamualaikum. Mak,oo Mak.” Dian yang baru pulang dari sekolah bergegas ke dapur. Matanya melilau mencari kelibat ibunya. Ada berita gembira yang ingin dikongsi bersama ibunya. “Ye Dian. Yang kau terjerit jerit tu kenapa? Mak tengah solat tadi.” “Ni mak. Dian nak bagitau mak. Dian dapat 7A tau dalam percubaan,”Dian menguntum senyum. “Percubaan apa pulak ni? […]

Lelaki adalah makhluk yang sangat simple tapi penuh dengan ego. Ramai wanita beranggapan lelaki hanya menitik beratkan paras rupa wanita. Sebenarnya ia adalah salah! Kecantikan bukanlah faktor yang membuatkan lelaki itu jatuh cinta pada seseorang wanita. Untuk pengetahuan anda, jika seseorang lelaki meminati wanita, wanita itu tidak semestinya cantik. Cukup dengan budi bahasa dan kesopanan yang […]

Artikel ini adalah luahan hati yang diterima di emel dan dijawab oleh Misz Chinta. Jika anda mempunyai masalah dalam percintaan/perhubungan jangan segan-silu untuk menghubungi  Misz Chinta disini. Misz Chinta sedia cuba mendengar luahan yang terbuku di hati anda dan membantu memberikan pendapat untuk setiap masalah anda 🙂 salam misz chinta.. hm.. bagaimana yek sy nak mulakan.. […]

“Pantang tengok perempuan dahi licin!” “Lelaki semua sama!” “Lelaki memang macam tu. Jantan tak guna!” Dan pelbagai lagi kata-kata yang biasa terpacul daripada mulut perempuan apabila mendapat tahu pasangannya curang. Persoalan agung yang biasa berlegar di pemikiran wanita (mahupun lelaki) adalah mengapa mereka sanggup berlaku sebegitu? Bolehkah lelaki memberi alasan bahawa kecurangannya itu adalah tidak […]

[notification type=”standard”] Artikel ini ditulis oleh NAJIHAH HASIN. Jika anda juga berminat untuk menghantar artikel atau hasil nukilan anda kepada kami, sila emelkan kepada kami disini.[/notification] Istilah ini sering kita dengari bukan? Ianya ibarat satu perkara normal dalam kehidupan ini. Setiap individu pasti punya cara tersendiri untuk melalui ketika mana cinta di tolak dan juga putus […]

Sambungan dari Adrean Adreanelin (Bahagian 2) “Termenung jauh nampak.” Adrean memeluk pinggang Adreanelin yang semakin sukar dipeluk. Adreanelin terseyum. “Anak ayah buat apa?Jangan tendang perut ibu kuat-kuat.Kesian ibu tau.” Adreanelin mendongak. “Abang tu,jangan peluklah.Dah tak sampai tangan abang tu nak peluk Elin.Sakit perut Elin tau.” Adreanelin menjeling manja.Adrean melabuhkan punggungnya di sebelah isterinya. “Adri,sudahlah mengusik Adreanelin […]