25 Tips Untuk Menjadi Lelaki Romantik

Post image for 25 Tips Untuk Menjadi Lelaki Romantik

Setiap wanita mengimpikan seorang lelaki yang romantik. Seseorang yang boleh menjaganya- seseorang yang boleh menjadi pelindungnya. Sebab itulah jika dilihat pada wayang dan kaca tv, ramai penerbit dan produser berlumba-lumba untuk membuat cerita tentang  lelaki romantik. Tapi berapa ramai lelaki di luar sana yang betul-betul romantik yang menjadi idaman setiap wanita?

Hawa itu diciptakan dari tulang rusuk Adam,
Bukan di kakinya untuk dialasi,
Bukan di kepalanya untuk dijunjung,
Tapi dekat di bahunya untuk dilindung,
Dekat jua di hati untuk disayangi.

Jika anda sudah bosan kerana di labelkan sebagai lelaki yang kurang romantik, anda patut membaca artikel ini sehingga habis untuk mengetahui tips-tips bagaimana untuk menjadi lelaki yang romantik. Oh ya, tips ini boleh diamalkan oleh mereka yang belum berkahwin dan yang sudah berkahwin.

Anda juga boleh mencuba membaca tips yang pernah kami tulis - 10 Idea Romantis Untuk Anda Dan Si Dia

#1 Peka dengan tarikh-tarikh penting

Kebiasannya si lelaki amatlah memandang remeh akan tarikh-tarikh penting ini berbanding wanita. Sila ‘set’kan tarikh-tarikh penting seperti hari jadi si dia dan ulangtahun perkahwinan anda agar anda tidak melupakan hari-hari penting ini.

#2 Berikan kejutan untuk si dia

Sekali-sekala berikanlah kejutan kepada pasangan anda. Mungkin anda boleh tunjukkan skill memasak anda di dapur atau majlis hari jadi kecil-kecilan. Cukup untuk membuatkan si dia berasa bahagia dan terharu dengan sikap romantik yang anda cuba tunjukkan kepadanya. :)

#3 Selalu memberi pujian

Wanita suka dipuji. Sekeras mana pun hati wanita pasti akan cair lebih-lebih lagi jika anda memujinya sambil memegang erat tangannya dan memandang tepat ke dalam anak matanya. Mesti si dia cair!

#4 Berikan layanan istimewa

Tidak salah sekiranya anda memberikan layanan istimewa kepada si dia seperti membuka pintu kereta sewaktu menghantar si dia pulang.

#5 Pujuklah si dia ketika si dia merajuk

Si dia merajuk sebab hanya mahukan perhatian daripada anda. Oleh itu, cubalah pujuk ketika si dia merajuk. Gunakan nada yang lemah-lembut. Katakan bahawa anda memohon maaf jika anda ada melakukan kesalahan.

#6 Berpimpin tangan ketika berjalan

Pimpinlah tangan si dia ketika berjalan berdua agar si dia merasa sentiasa selamat ketika berada di samping anda. Tak kiralah walaupun anda sekarang dah berkahwin dan sudah mempunyai anak 3 orang. Apa salahnya berpimpin tangan dengan si dia yang sudah pun menjadi isteri anda dan ibu kepada anak-anak anda :)

#7 Membawa si dia ke tempat-tempat yang romantik

Apa salahnya sebulan sekali bawa si dia ke tempat-tempat yang romantik disamping dapat mengeratkan lagi hubungan anda berdua. Anda boleh membawa si dia ke candle light dinner ataupun bercuti di di pusat peranginan di dalam negara. Mungkin di Pulau Perhentian.  Ianya akan menjadi momen yang akan dikenang sampai bila-bila antara anda berdua.

#8 Kirimkan jambangan bunga kepada si dia

Wanita amat menyukai bunga. Apa kata anda pergi ke kedai bunga (Saya rekomenkan servis dari love.com.my yang menyediakan servis penghantaran sekali) dan belilah bunga kesukaan si dia dan kirimkan bunga itu ke pejabat  tanpa pengetahuannya. Pasti si dia akan berasa terharu dengan bunga yang anda berikan.

Dan rakan-rakan sepejabat si dia pastinya tidak habis-habis memuji sikap romantik anda. Mungkin ada di antara rakan sepejabatnya dengki dengan si dia sebab memiliki seseorang yang romantik seperti anda ;)

#9 Pandang ke mata si dia setiap kali bercakap

Pandanglah tepat ke mata si dia setiap kali anda berbicara dengannya. Wanita selalunya tidak mampu untuk menahan godaan dari lelaki yang dia sayang. Pandangan tepat anda pada mata si dia akan membuatkannya jatuh cinta kepada anda hari-hari.

#10 Berikan senyuman manis dan menggoda

Seperti lelaki, wanita juga mudah cair apabila melihat senyuman yang paling manis daripada anda. Cuba berikan senyuman yang manis dan menggoda. Pasti si dia tidak dapat melupakan senyuman anda itu.

#11 Memakai pakaian yang sedondon

Biasanya, kita akan lihat sesebuah keluarga itu berpakaian sedondong menjelang hari raya. Namun, idea ini boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja. Tidak semestinya perlu memakai corak yang sama. Cukup jika memakai warna yang sama. Barulah orang pandang nampak sweet bila anda berdua berjalan bersama.

#12 Ucapkan sayang dan cinta kepada si dia

Si lelaki memang berat mulut untuk mengucapkan lafaz cinta dan rindu kepada wanita. Ini biasanya disebabkan ego mereka yang tinggi. Apa salahnya ucapkan kata-kata cinta dan rindu setiap hari kepada si dia. Kata-kata cinta anda dapat membuatkan hati si dia berbunga-bunga.

#13 Belikan hadiah untuk si dia setiap kali outstation

Jangan lupa untuk membeli hadiah kepada si dia setiap kali anda keluar outstation. Tidak perlu membeli hadiah yang mahal-mahal. Ini menunjukkan anda sentiasa mengingatinya walaupun anda sibuk dengan urusan kerja di luar.

#14 Panggillah si dia dengan nama yang manja dan lembut

Panggillah si dia dengan nama panggilan yang romantik – sayang, baby ataupun honey berbanding memanggil si dia menggunakan nama. Ini dapat membezakan bahawa si dia adalah orang yang amat penting dalam hidup anda.

#15 Kirimkan sms cinta kepada si dia

Ambil masa seketika dan kirimkan sms cinta kepada si dia.  Katakan anda amat menyintai dan menyayangi si dia sepenuh hati anda. Pasti si dia akan berasa terharu selepas membaca sms anda itu.

Dan jangan lupa sms si dia setiap kali sebelum tidur. Biarkan si dia tidur bersama-sama dengan ayat-ayat cinta dari anda.

#16 Tunjukkan bakat kesenian anda

Sekiranya anda berbakat di dalam bidang penulisan seperti sajak, puisi atau sebagainya, tuliskan suatu yang ditujukan khas kepada si dia. Atau mungkin anda berbakat dalam bidang muzik. Anda boleh bermain gitar sambil menyanyikan lagu tema percintaan anda berdua kepada si dia.

Oh ya, wanita menyukai lelaki yang mempunyai bakat dalam kesenian terutamanya muzik. Kata mereka, lelaki jenis ini lebih romantik ;)

#17 Sentiasa berikan perhatian kepada si dia

Jangan tidak hiraukan dia. Sentiasa beri sepenuh perhatian pada si dia terutama ketika anda bersama dengan rakan-rakan anda. Sebab kebiasannya, apabila anda melepak dengan rakan-rakan anda, si dia pasti akan terasa diri diabaikan.

#18 Jadilah penyokong setia di belakang

Sokonglah setiap idea dan cadangan si dia. Jika anda kurang bersetuju, mungkin anda boleh memberikan pendapat anda. Si dia pun mahu dengarkan pendapat anda. Bukannya kata-kata yang boleh melemahkan dan menjatuhkan semangat si dia.

#19 Fahami dan peka dengan perasaan si dia

Sentiasa memahami dan sensitif dengan kehendak si dia. Elakkan daripada membuat lawak bodoh terutamanya ketika si dia sedang datang bulan. Silap-silap anda pun akan dimakinya.

#20 Jadilah pendengar yang baik dan setia

Ketika si dia mengalami masalah dan tekanan, ketika inilah si dia amat-amat memerlukan seseorang disampingnya terutama anda. Jadilah pendengar yang setia. Berikan solusi dan sokongan kepada si dia.

#21 Jadilah seorang yang bersikap matang dan tenang

Kata wanita, lelaki yang sentiasa bersikap tenang dan matang dalam setiap perkara dan situasi adalah seorang lelaki yang romantik dalam perhubungan? Betulkah?

Memang tidak dinafikan. Jika anda bersikap sedimikian, si dia pasti berasa yakin dan selamat sewaktu berdamping dengan anda.

#22 Mengambil berat keadaan si dia

Tanyakan khabar si dia ketika sakit dan bantulah si dia ketika si dia dalam kesusahan. Si dia pasti akan mengingati sikap anda yang baik hati dan caring.

Jikalau anda nak nampak lebih romantik, belikan ubat dan berikan kepada si dia. Dan tinggalkan pesanan supaya memakan ubat mengikut jam yang ditetapkan doktor.

#23 Menolong si dia membuat kerja-kerja rumah

Bagi yang dah berkahwin pula, anda boleh membantu si dia di dapur, mengemas rumah ataupun menjaga anak. Kata orang tua-tua, ringan sama dijinjing, berat pula sama dipikul. Barulah rumahtangga aman damai.

#24 Peluk dan ciumlah si dia selalu

Ehem-ehem! Tips ini hanya sesuai dipraktikkan oleh mereka yang sudah berkahwin. Yang belum berkahwin jangan nak mengada-ngada ek.

Setiap kali sebelum keluar rumah untuk pergi bekerja, peluklah si dia dan berikan si dia ciuman di bibir sebagai tanda kasih dan sayang anda. Jangan pula anda berikan pelukan dan ciuman yang bernafsu. Yang tu kena tunggu malam la pula. ;)

#25 Jadilah seorang yang menghiburkan

Hiburkanlah hati si dia dengan lawak-lawak anda ataupun cerita-cerita yang tidak membosankan. Biarkan si dia sentiasa berasa gembira dan tidak bosan sewaktu keluar bersama mahupun berbual dengan anda. Tidak perlulah anda perlu ke funfair ataupun menonton wayang untuk berhibur.

* * * * * * * * *

Walauapapun, sentiasalah menjadi diri anda sendiri. Anda tidak perlu untuk menjadi orang lain untuk menjadi seorang yang romantik. Mungkin si dia sudah pun menyayangi dan mencintai anda dengan apa adanya pada diri anda. :)

Apa yang penting adalah cuba buangkan sifat ego dan pupukkan sifat saling memahami dan bertolak-ansur dalam perhubungan anda untuk sama-sama membina mahligai bahagia.

p/s: Susah nak cari lelaki romantik sekarang. Dekat tv banyaklah. Hehe.

Google Eat this!

  • lelaki romantik
  • romantik
  • tips romantik
  • cara menjadi lelaki romantik
  • cara menjadi romantik
  • tips menjadi lelaki romantik
  • cara nak jadi lelaki romantik
  • cara romantik
  • macam mana nak jadi lelaki romantik
  • menjadi lelaki romantik

Leave a Comment

{ 10 comments… read them below or add one }

Amirez 27 February 2012 at 10:03 pm

tips yang bagus tapi agak susah bagi lelaki nak praktikkan. nak tak nak kena usaha gak ni ;)

Reply

acul 14 April 2012 at 9:50 am

haru mmg romantik wakakakka

Reply

Zul Topup 18 June 2012 at 11:10 pm

good info… ilmu macam ni pun penting juga… hehehhe :)

Reply

Halimatus Saadiah 22 December 2012 at 3:39 pm

Siapakah dia sebenarnya? Adakah dia….

A.harun

B.akim

C.adam

Reply

kudin 28 December 2012 at 4:03 pm

hahahah… susah nak ikot ni….. cuba2…

Reply

Muslim nizam 29 December 2012 at 12:22 am

Yew la. .berat sangat nie. .lagipum , ada kew yg snggup ?

Reply

pn . raynal 7 May 2013 at 9:21 am

ha . . . . . . klau ada lelaki mcm ne , aq yg dtg meminang tau . . . .

Reply

afiq 23 June 2013 at 9:19 pm

hehe…siyuk membaca nya..

Reply

shahrizan 20 September 2013 at 12:10 pm

hahahah…boleh cube ikut ni ..buangkan ego skit…….silap2 hari bulan leh kahwin seorng lagi….hhihihi

Reply

Misz Chinta 9 October 2013 at 12:54 pm

amboiiiiiiiiii~

Reply

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: